Ontwikkelen@avans

print

Nieuws maken en mediatraining

Sommige mensen lijken moeiteloos met een journalist te kunnen praten, terwijl anderen de vragen lijdzaam ondergaan. In de training 'Nieuws maken en mediatraining' krijg je meer inzicht in de werkwijzen van een journalist en de media. Wat is nieuws en wat niet? En hoe blijf je grip houden bij je optreden in de media, zodat je op een doortastende manier je boodschap overbrengt?

Doel

Meer kennis en begrip over hoe de media werken: wat is nieuws en wat niet? Meer inzicht in de werkwijze van een journalist. Meer doortastendheid en grip bij optredens in de media.

Voor wie

Deze praktische, interactieve training is bedoeld voor directeuren en adjunct-directeuren van academies en diensteenheden.

Inhoud

Avans staat in de belangstelling van de media. Dat is vaak goed en soms lastig. Deze training leert je wat nieuws is, hoe je het zelf maakt en hoe je zorgt dat jouw boodschap goed overkomt ongeacht de vragen van een journalist. Na afloop weet je hoe je je academie en opleidingen of de activiteiten van je medewerkers beter in beeld krijgt bij de pers.

Als directielid ben je het visitekaartje van Avans. In je dagelijkse contacten en wanneer de pers plots belt of voor je neus staat. Deze training zorgt ervoor dat je op die momenten weet hoe je controle houdt over een interview, wat je valkuilen zijn, hoe je overkomt op camera en hoe je jouw boodschap verbaal én non-verbaal goed overbrengt.

Je oefent veel met verschillende situaties en soorten journalisten. Zo leer je initiatief te nemen en controle te houden om jouw boodschap goed over te brengen in de media. Zodat je goed voorbereid en met meer zelfvertrouwen de pers te woord kunt staan.

Programma blok 1: nieuws maken

Je gaat actief aan de slag met concrete voorbeelden rond de vraag 'wat is nieuws en hoe maak je het?' Je gaat op zoek naar nieuwswaardige Avans-onderwerpen en oefent hoe je dat nieuws op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt.

Programma blok 2: mediatraining

In dit programmadeel staat het overbrengen van een boodschap centraal. Je gaat aan de slag met het vertellen van je eigen verhaal. Hoe blijf je bij jouw rode draad en de kernboodschap? Je oefent diverse soorten interviews met verschillende soorten journalisten. Denk aan een persconferentie of een interview voor de camera. Je kijkt de gefilmde oefensituaties meteen terug. Je krijgt persoonlijke terugkoppeling, adviezen en tips. Als je wilt, ontvang je je eigen oefenvideo’s.

De training wordt gegeven door externe ervaren mediatrainers en is ontwikkeld in overleg met de persvoorlichters van Avans. Zij helpen je natuurlijk altijd graag verder met vragen over de media.

Tijdsinvestering

2 losse dagdelen

Kosten

De training is opgezet voor 2 deelnemers, waarbij de kosten € 1.500 per deelnemer zijn. Je kunt de training ook individueel volgen, dan zijn de kosten € 3.000.

Meer informatie

De training vindt plaats bij Bex*communicatie in Eindhoven.

Neem voor meer inhoudelijke informatie contact op met Ontwikkelen@avans via 088 - 525 79 99 of ontwikkelen@avans.nl.

Laatst bijgewerkt op 6 februari 2019.

Meld je aan voor deze training

De kosten van de training met 2 deelnemers zijn € 1.500 per deelnemer.

Individuele deelname kost € 3.000.

Laatst bijgewerkt op 6 februari 2019.